Fiat 126 "Maluch"

Tady bych vám chtěl představit Historii a různé variace výroby Fiátku 126. A jestli vás budou zajímat základní parametry Tak se na ně jukněte.


S bratrem jsme si našeho "maličkého" koupili v roce 2001 za 8000 Kč. Byl to jeden z těch prvních a to z roku 1976 s motorem 594 cm3. Doufali jsme, že to bude lepší kup, než naše předchozí auta.

Měl krapet vyhnilé prahy (normálně se jimi dala prostrčit pěst), vyhnilé blatníky a zkrátka všechno, co na autech nejčastěji hnije, vůli na svislých čepech, nakonec takovou třešničku na dortě v podobě nefunkčního počítadla kilometrů.
No prostě to byla rujna jak má vypadat. Zprvu jsme nadávali na poláky jaký jsou "prasata", že můžou narvat plast i tam, kde by ho nikdo nechtěl ani v tom nejhorším snu vidět. Umíte si představit plastové šrouby na zadních světlech? Dvakrát vyměníte prasklou žárovku a už se dovnitř třeba ani nedostanete.

Po týdnu vyvařování, broušení, kytování a různého opravování se nám do ruky dostal takový trochu flekatý, ale zdravý fiálek.

Za prázdniny v roce 2002 se najezdil úctyhodných 5046 km. A to skoro bez závad. Při vydatném dešti totiž nateklo do rozdělovače a ten se následně vyskratoval. Stačilo ho jen vysušit zkontrolovat a jelo se dál. Další dvě závady byly závažnějšího charakteru. Jako první nám od "policajta stavu oleje" začal vytékat olej, takže když se maličký ohřál na tu správnou teplotu, nevypadalo to jako když jede maluch, ale sentinel (on je totiž "policajt" přesně nad výfukem). V tu dobu byla spotřeba počítána i na olej a to 5l benzínu a 0.8l oleje na 100 km. Po třech dnech byl konečně čas a závadu pomohlo odstranit obyčejné smirkové plátno. Druhá závada byla už horší, byly jsme 50 km od garáže a spojka prokluzovala stále víc a víc. Do kopce jsme potom místo 3 řadili za 1. Dojeli jsme, odpoledne koupili nový přítlačný talíř a za noc ho vyměnili. Po vyměnění spojky fiátek skoro i hrabal. No a to je asi vše co jsem o našem "maličkém" chtěl povědět.

Teď se podívejte jak vypadají fiátci jiných nadšenců.